برگزاری گسترده « روز جهانی کارگر» در ایران

گردهم‌آیی گرامیداشت روز جهانی کارگر امروز شنبه ‌یازدهم‌ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ایران برگزار شد. گرچه این تجمعات در تهران و چند شهر دیگر با سرکوب نیروهای امنیتی و انتظامی به بازداشت تعدادی از تجمع‌کنندگان انجامید، اما پراکندگی تجمعات نسبت به سالهای گذشته بیشتر بود. با وجود شیوع موج تازه‌ای از پاندمی کرونا در ایران، دهها شهر کشور شاهد برگزاری تجمعات کارگران و بازنشستگان در روز جهانی کارگر بودند. رشت، تهران، سنندج، البرز، اصفهان، مریوان، تبریز، شوش، ساری، قزوین، کرمانشاه، نیشابور و اهواز از جمله شهرهایی بودند که گردهم‌آیی اعتراضی روز جهانی کارگر در آنها برگزار شد.

به گزارش تارنمای «داوطلب»، فراخوان تجمع بزرگ کارگران، بازنشستگان، معلمان و سایر مزدبگیران از چند روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. با این حال از ساعات ابتدایی صبح یازدهم اردیبهشت ماه، نیروهای امنیتی و‌ انتظامی در تهران محدوده وزارت کار و خیابان‌های اطراف آن را به محاصره خود درآورده بودند تا مانع از شکل‌گیری تجمع کارگران در روز جهانی کارگر شوند. در پی این اعمال محدودیت‌ها، کانال اتحادیه آزاد کارگران خبر داده که دست کم ۳۰ تن از تجمع‌کنندگان در تهران بازداشت شدند. عسل محمدی، هیراد پیربداقی و سعید ملایری از جمله دستگیرشدگان گردهم‌آیی روز جهانی کارگر در تهران بودند. این کانال تلگرامی خبر داده که در سنندج نیز در پی برگزاری گردهم‌آیی های اعتراضی، «شیث امانی» عضو هیأت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران به همراه چند نفر دیگر دستگیر شده است.

«درد ما، درد شماست»

سر دادن شعارهای اعتراضی بخشی از برنامه گردهم‌آیی کارگران در روزجهانی کارگر ۱۴۰۰ را تشکیل می‌داد. محوریت شعارها بر طرح مطالبات، درخواست از شهروندان برای حمایت از کارگران و اعتراض به سیاست‌های حاکمیت در خصوص کارگران قرار داشت. «همسان‌سازی کجا بود دروغ، فریب، ریا بود» ، « درد ما درد شماست، مردم به ما ملحق شوید» ،« از بس دروغ شنیدیم ، ما دیگه رای نمیدیم» و « مرگ بر ستمگر، درود بر کارگر» از جمله این شعارها بود. در برخی از شهرها نیز کارگران با شعارهایی همچون « ما دیگه رای نمی‌دیم ، از بس دروغ شنیدیم» نسبت به تحریم انتخابات هشدار دادند.

تشکر خانه کارگر از سازمان تامین اجتماعی!

سرکوب کارگران در روز جهانی کارگر در برخی از شهرهای ایران در حالی صورت گرفت که تجمع رسمی «خانه کارگر» که هر ساله در فضایی کنترل شده صورت می‌گیرد، در مقابل وزارت کار برگزار شد. حسن صادقی رئيس (اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری)، حسین حبیبی(دبیر کانون شورای اسلامی کار استان تهران) و علی‌اصغر بیات(رئيس کانون عالی بازنشستگان کشور) در این تجمع از پشت یک وانت، سخنرانی کردند. درحالیکه در ماههای اخیر دهها تجمع در اعتراض به عدم متناسب‌سازی حقوق مستمری‌بگیران برگزار شده، در بخشی از قطعنامه‌ی ۹ بندی خانه کارگر از تلاشهای موثر و پیگیری‌های وزیر کار و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی تشکر و قدردانی شده است!. همچنین این تشکل حاکمیتی در بخش دیگری از قطعنامه خود به مناسبت روز جهانی کارگر! ، تاکید کرده که «حفظ انقلاب و تداوم آن از واجبات است و ما همه توان خود را در جهت تثبیت ارزش‌های انقلاب به کار خواهیم بست.»

اینجا را هم نگاه کنید

مروری بر مهمترین اعتراضات کارگری برگزار شده در فروردین ۱۴۰۳

سالی که با پهن کردن سفره خالی آغاز شد: مروری بر مهمترین اعتراضات کارگری برگزار شده در فروردین ۱۴۰۳

تارنمای داوطلب: سال جدید با پهن کردن سفره خالی کارگران روی خطوط راه‌آهن ناحیه لرستان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.