« خون‌نامه پرستاران » به بیش از ۷ هزار امضاء رسید – کارزاری هشدارآمیز خطاب به سران قوا

۱۴۳ نفر قربانی کرونا تنها از میان پرستاران. آماری فاجعه‌بار از آنچه بر کادر درمان در بیمارستان‌های ایران می‌گذرد. حالا پاندمی کرونا در ایران وارد موج چهارم شده و اینگونه که دبیرکل خانه پرستار اعلام کرده تنها در یک هفته گذشته ، ۸ پرستار در شهرهای مختلف ایران بر اثر ابتلا به این بیماری از بین رفته‌اند. تاخیر در واکسیناسیون نیروهای پرستاری و سهل‌انگاری در مدیریت بحران کرونا به خصوص خودداری از اعلام ماندن اجباری در خانه‌ها در ایام نوروز، وضعیت را در مراکز درمانی و برای کادر درمان بحرانی‌تر کرده است. حالا پرستاران که پیشتاز راه‌اندازی کمپین‌های صنفی به خصوص در موضوع مطالبه تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در سالهای اخیر بوده‌اند، با نوشتن طوماری که تاکنون به امضای بیش از ۷هزار پرستار رسیده، سران سه قوه کشور را خطاب قرار داده و از آنها خواسته تا در بحبوحه شیوع کرونا و وضعیت مخاطره آمیز کادر درمان، هرچه سریعتر به مشکلات آنها رسیدگی کنند.

به گزارش تارنمای «داوطلب» این دومین کارزاری است که کارکنان نظام سلامت در ماههای اخیر سامان داده‌اند. کارزار «مطالبه حیات برای کادر سلامت» دیگر کارزاری بود که چندی پیش با مطالبه «واکسیناسیون فوری کادر درمان» در شبکه‌های اجتماعی پرستاران شکل گرفت و همچنان نیز ادامه دارد. با این حال کارزاری که به تازگی با عنوان « خون‌نامه پرستاران » شکل گرفته، هشدار کادر درمان با محوریت پرستاران به دولت و مجموعه قواست تا هرچه سریعتر به مجموع مطالبات محقق نشده و از جمله حذف پرستاری از «مشاغل سخت و زیان‌آور» رسیدگی کنند.

لباس «نقاش ساختمان» بر تن پرستاران!

در بخش‌هایی از بیانیه این کارزار که از ۲۱ تا ۳۱ فروردین و با هشتگ «آخرین نفس پرستار» ادامه دارد، به «انکار و منع کارکنان درمان از استفاده از تجهیزات حفاظت فردی، با توجیه ترس بیماران و مراجعین، عرضه محدود وسائل حفاظت فردی غیراستاندارد (اعم از لباس نقاش ساختمان، ماسک تولید شده در خیاط خانه بیمارستان، تهویه نامناسب سیستم‌های بیمارستانی و غیره) و شلوغی بیش از حد بیمارستانها در وضعیت کمبود نیرو» اشاره شده است.

در بخش دیگری از این بیانیه به حذف پرستاران از بهره‌مندی قانون بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور و «برخورد طیفی» با گروههای پرستاری اشاره شده و آراي ۱۰۶۴ الی ۱۰۸۲ هيات عمومي ديوان عدالت اداري مورد انتقاد قرار گرفته و تاكيد شده كه اين آراء كه روز ۱۸ آذر ۱۳۹۹ صادر شده، سخت و زيان‌آور بودن شغل پرستاري را نقض كرده است.

در ادامه این بیانیه به مجموع اقداماتی که در راستای تحقق موارد مطرح شده در این بیانیه از سوی پرستاران انجام شده، از جمله «مکاتبه با سازمان نظام پرستاری، کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی، سازمان تامین اجتماعی، ریاست قوه قضائیه و دیوان عدالت اداری و فراکسیون زنان مجلس(به دلیل اکثریت شاغلین پرستاری از میان زنان) اشاره شده است. پرستارانی که این کارزار را راه‌اندازی کرده‌اند در انتهای بیانیه نوشته‌اند که با وجود این پیگیری‌ها، همچنان به نتیجه مطلوب نرسیده‌اند و همچنان در سخت‌ترین شرایط مشغول به کار هستند. این در حالیست که موج جدید کرونا، سلامت کادر درمان را در معرض تهدید جدی قرار داده است.

 

مرگ ومیر کادر درمان!

ایران پیشتاز است

در همین رابطه، محمد شریفی‌مقدم دبیرکل خانه پرستار(تشکل صنفی- سیاسی پرستاران) با اشاره به اینکه در یک هفته اخیر هشت پرستار از شهرهای مختلف کشور بر اثر کرونا از بین رفته‌اند، به پایگاه اطلاع‌رسانی این نهاد پرستاری گفته است: با وجود خرید واکسن از سوی وزارت بهداشت و اعلام معاون پرستاری وزارت بهداشت که ۸۰ درصد کادر درمان واکسینه شده‌اند، متأسفانه تاکنون کمتر از ۳۰ درصد کادر پرستاری واکسن کووید۱۹ را دریافت کرده‌اند و بیش از ۷۰ درصد هنوز واکسینه نشده‌اند، این درحالی است که به گفته او در سایر کشورها، کادر پرستاری به دلیل مواجهه مستقیم با بیماران، نخستین گروهی هستند که واکسینه شده‌اند به همین دلیل آمار مرگ و میر نیروهای پرستاری در بیشتر کشورهای دنیا از ایران کمتر است.

به گفته شریفی مقدم؛ براساس آمار اعلام شده از سوی فدراسیون جهانی پرستار که اواخر اسفند ۹۹ اعلام شد، از مجموع ۶۶کشور دنیا که آمار متوفیان کادر پرستاری خود بر اثر ابتلا به ویروس کرونا را اعلام کرده‌اند ۳۰ هزار کادر پرستاری فوت شده‌اند، یعنی به طور متوسط هر کشور ۵۰ فوتی داشته؛ متأسفانه آمار کشور ما نزدیک به سه برابر یعنی تعدادی بیشتر از آمار فوتی‌های جامعه پرستاری هند (کشوری که بیش از یک میلیارد جمعیت دارد) است.

دبیرکل خانه پرستار هشدار داده که «به دلیل افزایش تجمع ویروس و ازدحام بیماران بستری در بخش‌های بیمارستانی احتمال ابتلای آن‌ها به ویروس بیشتر از موج‌های قبلی است و اگر پرستاران واکسینه نشوند هر روز شاهد از بین رفتن تعدادی از آنها خواهیم بود.»

اینجا را هم نگاه کنید

همزمان با شیوع سویه اومیکرون و افزایش فشار کاری کادر درمان: پرستاران به خیابان آمدند

به گزارش تارنمای داوطلب؛  شنبه نهم بهمن ماه، همزمان با نارنجی شدن برخی از شهرهای …

One comment

  1. پریسا رجبعلی

    اعتراض به وضع موجود پرستاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.