بازنشستگان سراسر کشور به خیابان‌ها آمدند : تا حق خود نگیریم، از پا نمی نشینیم!

امروز سه‌شنبه هفتم بهمن ماه صدها نفر از بازنشستگان تامین اجتماعی در شهرهای مختلف کشور در اعتراض به تبعیض ادامه‌دار میان مستمری‌بگیران تامین اجتماعی و سایر ارگان‌های کشوری و عدم همسان‌سازی حقوق و تورم افسارگسیخته تجمعات اعتراضی برپا کردند.

به گزارش تارنمای «داوطلب» و به نقل از شاهدان عینی، تعداد تجمع‌کنندگان در تهران و در مقابل وزارت تعاون، کارو رفاه اجتماعی، حدود هزارنفر برآورد شده است.

این تجمعات از ساعت ۱۰:۳۰ صبح همزمان با تهران در شهرهایی چون رشت، تبریز، کرج، کرمانشاه، اصفهان، ایلام، مشهد، اراک، خرم آباد، قزوین، خوزستان، ساری هم برگزار شد و بازنشستگان در این شهرها در مقابل استانداری‌ها، ادارات کار و سازمان تامین اجتماعی تجمع کردند.

این اولین بار در ماههای اخیر است که بازنشستگان با اطلاع‌رسانی در فضای مجازی و به صورت سراسری و هماهنگ، تجمعات اعتراضی برپا می‌کنند. در ماههای گذشته و در پی ناتوانی در تأمین هزینه های زندگی و پایین بودن سطح حقوق و مستمری و وجود تبعیض های گوناگون بازنشستگان در شهرهایی چون تهران، گیلان و برخی شهرهای دیگر کشور به صورت پراکنده اعتراضاتی برگزار کرده‌ بودند.

بازنشستگان سراسر کشور به خیابان‌ها آمدند : تا حق خود نگیریم، از پا نمی نشینیم!

«خانه کارگر» روی موج اعتراضات بازنشستگان

تجمع امروز در حالی با سازماندهی از پیش تعیین شده برگزار شد که روز گذشته «خانه کارگر» و اتحادیه وابسته به آن یعنی «اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری» تجمع اعتراضی مشابه‌ی را ترتیب داده بود. این تجمع که از سوی فعالان مستقل کارگری و گروههای بازنشستگان «اقدامی تفرقه افکنانه در صفوف بازنشستگان» و به سیاق گذشته در جهت «کنترل خواست‌ها و مطالبات بازنشستگان معترض» از آن نام برده شد، در مقابل سازمان برنامه وبودجه برگزار شد. اعضای اصلی خانه کارگر از جمله «علیرضا محجوب» و «حسن صادقی» در جریان این تجمع سخنرانی کردند. در عین حال، «محمدباقر نوبخت» رئیس سازمان برنامه و بودجه با حضور در بین گروههایی که به دعوت خانه کارگر در این تجمع حضور پیدا کرده بودند، به آنها وعده داد به زودی طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی انجام شود. در پایان این تجمع، قطعنامه‌ای صادر شد که محورهای زیر را دنبال می‌کرد:

− اعتراض به نرخ برابری و تسعیر ارز که شرایط را برای طبقات فرودست سخت‌تر خواهد کرد.
− اعتراض به تبعیض و دوقطبی شدن جامعه
− پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی
− افزایش مزد متناسب با معیشت
− مسولیت دولت در قبال کارگران و مشاغل آسیب دیده از شیوع پاندمی کرونا

بازنشستگان سراسر کشور به خیابان‌ها آمدند : تا حق خود نگیریم، از پا نمی نشینیم!

تفاوت ‌های بنیادین دو قطعنامه از سوی بازنشستگان!

این در حالیست که در تجمع امروز (سه شنبه ۷ بهمن ) بازنشستگان با اشاره به اینکه «گسترده تر شدن فقر و فلاکت در جامعه، بنیان های زندگی بازنشستگان را همچون سایر اقشار زحمتکش به سوی فروپاشی کشانده است.» تداوم تجمعات و نتیجه بخش بودن و تأثیری گذاری ِ بیشتر آنها مورد توجه قرار گرفت و بر اتخاذ راهکارهایی چون« ایجاد تشکل های فراگیر و مستقل توسط بازنشستگان» که به گفته آنها «ابزار مبارزه برای رسیدن به خواست های اقتصادی، اجتماعی و رفاهی» است، تاکید شد. در بخش‌هایی از این قطعنامه که تفاوت‌های بنیادین زیادی با قطعنامه پایانی «خانه ‌کارگر» در روز گذشته دارد و سیاست‌های کلان نظام را با خواست بهبود کیفیت زندگی برای بازنشستگان هدف قرار داده ، آمده است:

− بازنشستگان نباید پس از پایان دورۀ اشتغال خود دغدغۀ تأمین هزینه زندگی – هزینه مسکن و درمان، بهداشت، پوشاک، مسافرت و تحصیل فرزندان خود – داشته باشند.
− مستمری و حقوق بازنشستگی باید هزینه زندگی خانواده شان را تأمین کند. تورم و گرانی روز افزون بازنشستگان را برای تهیه هزینه های زندگی در تنگنا قرار داده است. به همین منظور برای تامین هزینه های زندگی، بازنشستگان نباید از حقوق و مستمری کمتر از ۱۲ میلیون تومان در ماه برخوردار باشد.
− داشتن بیمه همگانی و درمان رایگان جزء حقوق اولیه همۀ بازنشستگان است. ▪️اداره و نظارت بر صندوق های بازنشستگی که سرمایه گذاری و اندوخته خود بازنشستگان می باشد، از طریق منتخب اعضای صندوق ها و سازمان تامین اجتماعی، توسط بازنشستگان ‌و نیروهای شاغل باید انجام شود.
− بازنشستگان معترض نباید تحت هیچ گونه فشارهای امنیتی، پیگرد پلیسی و قضائی قرار بگیرند.
− اجرای همسان سازی واقعی ِحقوق ها خواسته بازنشستگان می باشد. پیش از هرنوع همسان سازی، حقوق ها باید تا سطح ۱۲ میلیون تومان برای همه بازنشستگان اعمال شود.
− دولت ها بدون هیچ مشکلی قادر به اصلاح و افزایش حقوق ها هستند؛ همچنانکه برای پرداخت چندین برابری حقوق” مدیران و سرپرستان” هیچ محدودیتی ندارند و حتی برای افزایش چند برابری حقوق آنها الزام قانونی تصویب کرده اند. بازنشستگان باید بتوانند راه خروج از فقر و فلاکتی که بر زندگی شان سایه انداخته است را از طریق مبارزه هموار ساخته و سطح زندگی خود را متناسب با رفاه متوسط جامعه ارتقا دهند.
− شفاف سازی وضعیت صندوق های بازنشستگی باید صورت گیرد و اموال غارت شده که سرمایه های متعلق به بازنشستگان است باید به بازنشستگان باز گردانده شود.
− بر اساس تبصره یک ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی، کارگرانی که در مشاغل سخت و زیان‌آور مشغول به کار هستند، با ۲۰ سال سابقه بیمه می‌توانند بازنشسته شوند. کارفرما موظف است که در هنگام بازنشستگی کارگران مشاغل سخت و زیان‌آور، سهم ۴ درصدی خود را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند.
− کارگران مشاغل سخت و زیان‌‍آور در دوران اشتغال خود شرایط سختی را تجربه می‌کنند و ماهیت کار آن‌ها به معنای واقعی سخت و زیان‌آور است.
− آزادی تجمع، تشکل مستقل، آزادی بیان، اعتصاب فارغ از شرایط امنیتی حق همه بازنشستگان است.

اینجا را هم نگاه کنید

مروری بر مهمترین اعتراضات کارگری برگزار شده در فروردین ۱۴۰۳

سالی که با پهن کردن سفره خالی آغاز شد: مروری بر مهمترین اعتراضات کارگری برگزار شده در فروردین ۱۴۰۳

تارنمای داوطلب: سال جدید با پهن کردن سفره خالی کارگران روی خطوط راه‌آهن ناحیه لرستان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.