«ارزش دادن به صدای معلم» : شعار امسال روز جهــــــانی معـــــــلم

«از دولت‌ها در همه جا بخواهید برای صدای معلمان ارزش قائل شوند و در آموزش عمومی با کیفیت سرمایه‌گذاری کنند.»

معلمان این روزها بیش از حد کار می‌کنند، ارزش کمتری دارند و دستمزد کمتری دریافت می کنند. تعداد زیادی از آنها، حرفه‌ای را که دوست دارند و دنیا به آن نیاز دارد را ترک می‌کنند در حالیکه تعداد کمی از جوانان آرزوی معلم شدن دارند. نتیجه این جاهای خالی، کمبود بیش از 44 میلیون معلم در سراسر جهان است، بحرانی که حق آموزش را به خطر می‌اندازد. این امر باعث صدور فراخوانی جهانی برای تقویت این حرفه شده است.

روز جهانی معلم نیاز به برقراری گفت وگوی اجتماعی قوی‌تر با معلمان را در همه جا برجسته می‌کند. به همین مناسبت،جشن‌های روز معلم در سال ۲۰۲۴ بر شعار ‘ارزش دادن به صدای معلمان’ متمرکز خواهد شد. این موضوع بر ضرورت تعامل با معلمان برای رسیدگی به چالش‌هایی که با آن‌ها مواجه هستند، تأکید می‌کند.

«بحــران جهـــانی کمبود معلــــم»

روز جهانی معلم که در ۵ اکتبر هر سال جشن گرفته می‌شود، فرصتی برای گرامیداشت معلمان و شناخت نقش ضروری آنها در سیستم های آموزشی عمومی در سراسر جهان است. موضوع امسال، ‘ارزش دادن به صدای معلم: به عنوان یک قرارداد اجتماعی جدید برای ارتقا سطح آموزش’ است و بر نیاز فوری برای اطمینان از مشارکت فعال معلمان در فرآیندهای تصمیم‌گیری که سیاست آموزشی و آینده آموزش را شکل می دهد، تاکید می‌کند.

یونسکو گزارش می‌دهد که تا سال ۲۰۳۰ به ۴۴ میلیون معلم در سراسر جهان برای دستیابی به آموزش ابتدایی و متوسطه جهانی نیاز است. دلایل اصلی به خوبی مستند شده است – حقوق کم، شرایط بد کاری و افزایش حجم کاری معلمان را از کلاس‌های درس دور می‌کند و جوانان را از ورود به این حرفه منصرف می‌کند. نیمی از کشورها حقوق کمی به معلمان نسبت به سایر مشاغلی که به مدارک مشابه نیاز دارند، پرداخت می‌کنند. علاوه بر این، اکثر معلمان در یک نظرسنجی جهانی در سال گذشته، افزایش استرس و فرسودگی شغلی را گزارش کردند که عاملی قوی در تصمیم آنها برای ترک این حرفه است.

در واکنش به این بحران، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، یک هیئت عالی رتبه با حمایت سازمان بین‌المللی کار و یونسکو تشکیل داد. این هیئت که متشکل از کارشناسان بین‌المللی است، توصیه‌های کلیدی را برای رسیدگی به کمبود معلم، با تمرکز بر معکوس کردن مشاغل دارای امنیت شغلی پایین، کاهش حجم کار، رسیدگی به رفاه معلمان و افزایش حقوق صادر کرد.

این توصیه‌ها شامل مشارکت معلمان در تصمیم‌گیری‌های سیاستی، تقویت گفت‌وگوی اجتماعی، ایجاد کمیسیون‌های ملی برای بهبود شرایط کار و حقوق، سرمایه‌گذاری در آموزش معلمان و توسعه حرفه‌ای، ارتقای برابری حقوق و دستمزد و تبدیل وضعیت شغلی معلمان قراردادی به سمت قراردادهای دائمی است.

«آینده در دست معلمان ماست. در کنارشان باشیم!»

موگونا مالولکه، رئیس آموزش بین المللی در سخنرانی سازمان آموزش بین‌الملل(EI) به مناسبت روز جهانی معلم ۲۰۲۴ گفت: برای شنیده شدن صدای معلمان، اتحادیه‌های آنها باید در تصمیم‌گیری ها نقش اساسی داشته باشند. او گفت: تحول با ارزش دادن به صدای معلم شروع می‌شود. اما این فراتر از یک شعار است. اقدام می‌طلبد.
به گفته او، تحول واقعی با قرار دادن معلمان در قلب سیاست‌هایی که مدارس و مؤسسات آموزش عالی ما را شکل می‌دهند، آغاز می‌شود. این امر مستلزم گفت‌وگوی اجتماعی واقعی است تا اطمینان حاصل شود که با معلمان مشورت می‌شود و به تخصص آموزشی آنها اعتماد می‌شود. معلمان باید از استقلال حرفه‌ای برای رهبری، نوآوری و تصمیم گیری هایی برخوردار باشند که آینده آموزش و پرورش را شکل می‌دهد و آینده‌ای پایدارتر و عادلانه را برای همه ما رقم می‌زند.

توصیه ها به وضوح نشان می‌دهد: مشارکت معلمان در گفتگوی اجتماعی ضروری است. معلمان باید استقلال حرفه‌ای داشته باشند و در شکل دادن به برنامه های درسی، آموزش ها و سیاست های آموزشی مشارکت فعال داشته باشند. دولت‌ها باید با اجرای این توصیه‌ها، ایجاد کمیسیون‌های ملی برای ارزیابی و مقابله با کمبود معلم، از هم اکنون اقدام کنند. این کمیسیون ها باید گفتگوی اجتماعی و چانه‌زنی جمعی را در اولویت قرار دهند و اطمینان حاصل کنند که معلمان و اتحادیه های آنها نقشی کلیدی در شکل دادن به سیاست ها و بهبود شرایط کاری ایفا می‌کنند.

با این حال، آخرین گزارش وضعیت جهانی معلمان آموزش بین‌المللی حقایق نگران‌کننده‌ای را آشکار می‌کند: معلمان در سراسر جهان با محدودیت‌های قانونی و موانع عملی روبرو هستند که آنها را از سازمان‌دهی، چانه‌زنی و در صورت لزوم برای حقوق خود باز می‌دارد. در برخی کشورها، گفتگوی اجتماعی وجود دارد، اما می‌تواند در زمینه‌های کلیدی مانند حقوق معلمان، سلامت و رفاه، و توسعه حرفه‌ای ضعیف باشد.

گاهنامه ویژه روز جهانی معلم را می توانید اینجا  دانلود کنید.

اینجا را هم نگاه کنید

جمهوری اسلامی چگونه از بار مسئولیت شانه خالی می‌کند؛ ضرورت پیوستن ایران به کنوانسیون ایمنی معادن

جمهوری اسلامی چگونه از بار مسئولیت شانه خالی می‌کند: ضرورت پیوستن ایران به کنوانسیون ایمنی معادن

تارنمای داوطلب: شامگاه روز شنبه سی ویکم شهریورماه ۱۴۰۳، خبر رسید که انتشار گاز متان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.