تجمعی که تاریخی نشد!

درحالیکه صبح امروز، تعداد زیادی از شهرهای ایران شاهد تجمع بازنشستگان، کارگران و معلمان با درخواست تصویب «مزد شایسته» بود، در تهران از حضور تجمع‌کنندگان ممانعت به عمل آمد و خبرها از بازداشت برخی معترضان در مقابل وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی حکایت دارد.

به گزارش تارنمای «داوطلب»؛ موضوع تعیین دستمزد کارگران همه ساله در روزهای پایانی اسفند به موضوع داغ و البته فرسایشیِ جامعه کارگری تبدیل می‌شود. در پی وخیم شدن اوضاع اقتصادی و فاصله معنادار مزد از سبد معیشت و نرخ افسارگسیخته تورم در ایران؛ تجمعات گسترده‌ای به خصوص از سوی بازنشستگان تامین اجتماعی در ماه‌های گذشته ساماندهی شده است. با این حال برای اولین بار و در پی فراخوانی با درخواست «مزد شایسته»، سه گروهِ بازنشستگان، معلمان و کارگران توافق کردند تا در روز ۱۷ اسفند، در مقابل ادارات کار در شهرهای مختلف کشور تجمع اعتراضی برپا کنند. تجمعی که میرفت تا به اعتراضی تاریخی در آستانه تصویب مزد ۱۴۰۰ تبدیل شود، اما نشد.

این تجمعات گرچه در برخی از شهرها از جمله تبریز، رشت، اصفهان، شوشتر، یزد، ایلام، خرم آباد، قزوین، کرج، کرمانشاه، اهواز، شاهرود، ارومیه، بهشهر و اراک، با حضور تعدادی از مزدبگیران انجام شد اما در تهران امکان برگزاری نیافت. با وجود عدم حضور نیروهای ضدشورش؛ فضای پلیسی در اطراف محل برگزاری تجمع یعنی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی با حضور ماموران نیروی انتظامی و تعداد از نیروهای لباس شخصی از ساعات اولیه صبح برقرار شد. چنانکه کانال سندیکای شرکت واحد از حامیانِ تجمع امروز خبر داده، تعدادی از افرادی که به قصد برگزاری تجمع در این مکان جمع شده بودند در همان دقایق اولیه، بازداشت شده‌اند. این منبع اشاره نکرده که بازداشت توسط چه نهادی صورت گرفته اما یک خبرنگار و یک کارگر در بین بازداشت‌شدگان بوده‌اند. اینکه چرا در تهران با وجود عدم امکان برگزاری تجمع، چند نفر از معترضان بازداشت می‌شوند به دو دلیل عمده که به مشاهدات عینی از مقابل وزارت کار برمی‌گردد، قابل تایید است. حضور پرتعداد نیروهای پلیس و عدم همراهی حداکثری و حضور حداقلی مزدبگیران…

با وجود حمایت تعدادی از تشکل‌ها و گروههای کارگری از جمله سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی، کارگران فولاد، کارگران غیر رسمی نفت، کارگران فصلی ‌و ساختمانی و برخی از تشکل‌های مستقل کارگری، بازنشستگان و معلمان و با وجود گستردگی جمعیت کارگری در شهر تهران و شهرک‌های اطراف آن، استقبال چندانی از این تجمع به عمل نیامد و در خوشبینانه‌ترین حالت در دقایق ابتدایی، کمتر از ۱۰۰ نفر در محل برگزاری آن در تهران حضور یافتند.

با وجود اذعان به سرکوب گسترده و سلطه فضای پلیسی و خشونت‌بار بر فضای تجمع که در طول سالهای گذشته نیز سابقه‌دار است؛ عدم حضور پرتعداد کارگران و مزدبگیران برای مطالبه حداقل دستمزد شایسته، نیازمند آسیب‌شناسی و نقد عملکرد نهادهای مستقل کارگری در سازماندهی و بسیج حداکثری مزدبگیران است.

در حالیکه بر اساس آمارها بیش از ۴۴ میلیون نفر تحت پوشش حمایتی سازمان تامین اجتماعی هستند و به نظر می‌رسد تعیین مزد شایسته ، مسئله بیش از نیمی از جمعیت ایران باشد؛ برخورد امنیتی با مطالبات قانونی مزدبگیران، عدم توفیق در حسا‌س‌سازی و اطلاع رسانی به گروههای هدف توسط تشکل های مستقل کارگری و توده‌وار شدن جامعه کارگری در ایران ، به بحرانی جدی برای پیشبرد خواست‌ها و مطالبات حداقل‌بگیران تبدیل شده است.

اینجا را هم نگاه کنید

مروری بر مهمترین اعتراضات کارگری برگزار شده در فروردین ۱۴۰۳

سالی که با پهن کردن سفره خالی آغاز شد: مروری بر مهمترین اعتراضات کارگری برگزار شده در فروردین ۱۴۰۳

تارنمای داوطلب: سال جدید با پهن کردن سفره خالی کارگران روی خطوط راه‌آهن ناحیه لرستان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.