۱۲ تشکل کارگری و صنفی خواستار واکسیناسیون فوری و سراسری شدند

تارنمای داوطلب: چند هفته پس از آنکه علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی اعلام کرد واردات واکسن برای مهار کووید-۱۹ از کشورهای آمریکا و انگلستان ممنوع است، «مطالبه واکسیناسیون فوری و سراسری» به کارزاری بر علیه سیاست‌های حاکمیت تبدیل شده است. پس از آنکه طوفان توئیتری «واکسن بخرید» از سوی کاربران ایرانی در این شبکه اجتماعی به راه افتاد، حالا گروههایی چون بازنشستگان، معلمان وکارگران با راه‌اندازی کمپینی سراسری به صف مطالبه‌کنندگان واکسیناسیون سراسری پیوسته‌اند. از یک سو چالش‌های مربوط به عدم تامین زیرساخت‌های آموزش آنلاین در یک سال گذشته، فضای آموزشی را تحث تاثیر قرار داده و بر نابرابری‌ها و تبعیض‌ها به خصوص در بین دانش‌آموزان افزوده است و از سوی دیگر تشدید بحران‌های اقتصادی در پی شیوع کووید- ۱۹، دسترسی به نیازهای معیشتی و امکانات بهداشتی و درمانی را برای گروههای حداقل‌بگیر چون معلمان، کارگران و بازنشستگان دشوارتر کرده است. در همین راستا کانون‌های صنفی معلمان در روزهایی گذشته، با انتشار بیانیه‌هایی از حاکمیت خواستند، با پرهیز از ماجراجویی‌های سیاسی و کنارگذاردن نگرش قیم‌مآبانه، حق دسترسی آزادانه عموم مردم به واکسن مورد تایید سازمان بهداشت جهانی را از آنها دریغ نکنند و بر عمق فشارها و چالشها نیافزایند. «کانون صنفی معلمان ایران(تهران)»، «کانون‌ صنفی‌ فرهنگیان استان‌ قزوین»، «کانون صنفی فرهنگیان الیگودرز»،«کانون صنفی فرهنگیان گیلان»،«کانون صنفی فرهنگیان اسلامشهر»، «کانون صنفی معلمان بوشهر»،«انجمن صنفی معلمان کردستان- مریوان»، «سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه»، «سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه»، «انجمن صنفی بازنشستگان کشوری» ، «اتحادیه آزاد کارگران ایران» و «اتحادیه بازنشستگان» از جمله تشکل‌هایی هستند که تاکنون به این کارزار پیوسته‌اند.

کانون‌های صنفی معلمان ؛

« واکسن بخرید؛ ما هنوز در سوگ همکارانمان هستیم!»

«اختیار زندگی دانش‌آموزان و معلمان به دستان بی‌تدبیری سپرده شد که سال تحصیلی را بر خلاف قانون پیش از زمان مصوب و با حضور شاگردانمان آغاز کردند. اگر آگاهی و دلسوزی معلمان و والدین نبود، نمی‌دانیم چه تعداد قربانیان بیشتر می‌شد. فقر مالی ناشی از تصمیماتی که به تحریم کشور منجرشده کمر مردم را شکسته بود اما اخبار فقر مضاعف ناشی از قرنطینه‌ی بدون حمایت از اقشار آسیب پذیر که باعث خودکشی شاگردانمان می‌شود، به گوش می رسد. هنوز در سوگ همکارانمان هستیم و دیدن تصاویر شاگردانمان بر سنگ قبرهای کوچک ،دلهای رنجدیده‌مان را تکه‌ تکه می‌کند.» این بخشی از بیانیه «کانون صنفی معلمان الیگودرز» است که واکسیناسیون فوری و سراسری را برای بازگشت امن دانش‌آموزان و معلمان به کلاسهای درس ضروری می‌داند. در این بیانیه از وزیر آموزش و پرورش خواسته شده تا قبل از واکسینه کردن افراد آسیب پذیر و در معرض خطر از هر گونه تصمیم عجولانه نسبت به باز گشایی حضوری مدارس خودداری شود .

در همین راستا، کانون صمفی معلمان ایران(تهران) هم در بیانیه‌ای نسبت به تبعات عدم دسترسی شهروندان به حق واکسیناسیون فوری و سراسری هشدار داد. در بخش‌هایی از بیانیه کانون صنفی معلمان ایران(تهران) آمده است: پس از گذشت بیش از یک سال تحقیقات وسیع جهانی؛ خبر ساخت واکسن این ویروس، برای همه کشورها، خبری خوب و امیدوار کننده است. بسیاری از کشورها با بهره‌گیری از این واکسن در تلاش هستند هر چه سریع‌تر به روال عادی زندگی برگردند امامتأسفانه در ایران هنوز اقدام مؤثر و عاجلی برای خرید واکسن صورت نگرفته است. این اتفاق در حالی می‌افتد که دولت‌های دیگر و حتی شماری از کشورهای همسایه، با اقدامات کارشناسی شده توانسته‌اند خطر ابتلای شهروندان خود را به ویروس کرونا، کاهش دهند و روند واکسیناسیون شهروندان خود را آغاز کنند.

در بخش دیگری از این بیاینه با اشاره به اینکه خرید واکسن بیماری کووید ۱۹ از منابع معتبر یکی از اقداماتی است که می‌تواند همگان را در بهبود شرایط زندگی و سلامت مردم یاری دهد آمده است: حاکمیت نیز با احترام به تصمیمات جهانی می‌تواند در جهت اجرای مهم‌ترین مسئولیت خود که همانا تأمین سلامت شهروندان است؛ به وظیفه خود عمل کند. وظیفه‌ای که متأسفانه سال‌هاست به آن ناقص عمل شده و گاه به فراموشی سپرده می‌شد، اما اجرای کامل آن در این روزها، برای جامعه حیاتی و لازم است.

کانون صنفی معلمان همچنین هشدار داده که شانه خالی‌کردن دولت و مجموعه حاکمیت از خرید واکسن معتبر و مورد تایید سازمان بهداشت جهانی، تبعات جبران‌ناپذیری خواهد داشت. در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: شکی نیست با در پیش گرفتن رویه‌های اشتباه این‌چنینی، دیوار بی‌اعتمادی مردم از سیستم موجود هرروز از روز قبل بلندتر می‌شود و سطح نارضایتی از عملکرد مسئولان افزایش می یابد.

کانون صنفی معلمان ایران (تهران) در انتهای این بیانیه از متولیان امر خواسته است هر چه سریع‌تر واکسن معتبر و تایید شده از سوی سازمان بهداشت جهانی را تهیه کنند و به شکل رایگان در اختیار تمام مردم قرار دهند .

کارگران و بازنشستگان

«خرید واکسن، الویت اول حاکمیت باشد»

«سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه»، «سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه»، «انجمن صنفی بازنشستگان کشوری» ، «اتحادیه آزاد کارگران ایران» و «اتحاد بازنشستگان» از دیگر گروههایی بودند که تاکنون به کارزار مطالبه عمومی واکسن پیوسته‌اند.

در بیانیه سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی، با اشاره به اینکه رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی نیز از جمله مشاغلی هستند که روزانه تماس حضوری با مسافران زیادی دارند و تعداد زیادی از رانندگان به کرونا مبتلا شده‌اند و شماری هم جان‌شان را از دست داده‌اند، آمده است: «چند ماه پیش از شیوع کرونا ، تورم افزایش بسیار شدید داشت و طبقه کارگر حدود هفتاد درصد قدرت خریدش را از دست داد و با شیوع کرونا به رغم اینکه بخشی از طبقه کارگر بیکار شد و درآمد بخش وسیع‌تری از طبقه کارگر کاسته شد اما تورم سیر صعودی داشته است و هیچ رمقی برای طبقه کارگر نمانده که در انتظار واکسن ساخت کشور بماند که هنوز میزان تاثیرش و زمان تولیدش مشخص نیست.»

در ادامه این بیانیه، آغاز فوری واکسیناسیون رایگان با واکسن‌های مورد تایید سازمان جهانی بهداشت و اولویت قرار دادن افراد آسیب‌پذیر به عنوان مطالبه جدی طبقه کارگر مطرح شده است.

«انجمن صنفی بازنشستگان کشوری» دیگر تشکلی بود که به کارزار سراسری مطالبه واکسیناسیون فوری پیوست. در بیانیه این تشکل با اشاره به اینکه وضعیت معیشتی، بهداشتی و درمانیِ بازنشستگان در بحران کووید-۱۹وخیم‌تر شده، ‌آمده است: « بسیاری از همکاران بازنشسته که در نتیجه سالها تلاش برای معیشت ، انواعی از بیماریها را با خود داشتند حالا باید بیش از دیگران نگران حفظ جانشان باشند. و صد افسوس که در همین یک سال ما تعدادی از همکارانمان را که سال‌ها دوشادوش ما برای تحقق مطالبات ما ایستاده بودند، از دست دادیم.»

این تشکل سراسری با اشاره به وخامت شرایط اقتصادی که آن را «نتیجه فساد سیستمی، ناکارآمدی مسئولان و تحریم‌های بین‌المللی» برشمرده است، تنها انتظار خود از مسئولان حکومتی را در الویت قرار دادن واکسیناسیون سراسری دانسته و به حاکمیت هشدار داده است که« ادامه این روند و تداوم این تصمیمات عجولانه نتیجه‌ای جز مرگ بیشتر شهروندان به ویژه سالمندان و فلاکت اقتصادی بیشتر برای همگان به دنبال نخواهد داشت.»

اینجا را هم نگاه کنید

۸ معلم مجموعا به ۲۰ سال زندان محکوم شدند

صدور احکام سنگین برای فعالان صنفی معلمان؛: ۸ معلم مجموعا به ۲۰ سال زندان محکوم شدند

به گزارش داوطلب: شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان در کانال تلگرامی خود از محکومیت ۸ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.