دور تازه فشارها بر فعالان صنفی معلمان

در حالیکه چندی پیش تعدادی از فعالان صنفی معلمان در خراسان شمالی مجموعا به حدود 25 سال حبس محکوم شده بودند و اخیرا زهرا محمدی معلم آموزش زبان مادری هم در کردستان با محکومیت قضایی مواجه شد، دور تازه فشارها دبیرکل کانون صنفی معلمان را هم بی نصیب نگذاشت تا محمدتقی فلاحی از سوی دادگاه انقلاب به اتهام «اجتماع و تبانی» از طریق «شرکت در تشکل قانونی کانون صنفی معلمان ایران» به دو سال حبس تعزیری محکوم شود.

به گزارش داوطلب؛ در تازه‌ترین خبرها از برخورد با فعالان صنفی معلمان، هفته گذشته محمدتقی فلاحی، دبیرکل کانون صنفی معلمان تهران از سوی شعبه 26 دادگاه انقلاب، به دو سال حبس تعزیری محکوم شد.

۱۹ بهمن‌‌ماه سال۱۳۹۸ بود که محمدتقی فلاحی در خانه خود توسط نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شد. به نقل از کانال‌های صنفی معلمان، نیروهای امنیتی در هنگام بازداشت آقای فلاحی لوازم شخصی او از جمله تلفن همراه، کیس کامپیوتر و یک دستگاه هارد دیسک را با خود برده‌اند.

این فعال صنفی پیش‌تر و در روز ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ نیز به دلیل شرکت در تجمع اعتراضی فرهنگیان در مقابل اداره کل آموزش و پرورش تهران؛ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان تهران بزرگ منتقل شده بود. محمدتقی فلاحی ۶ روز بعد، در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ماه با تودیع قرار از این زندان آزاد شد. اما در دادگاه به دلیل شرکت در این تجمع به ۸ماه حبس تعلیقی و ۱۰ضربه شلاق محکوم شد. حالا اما خبر می‌رسد که در تازه‌ترین حکم صادره برای این فعال صنفی معلمان، او به تحمل دو سال حبس تعزیری محکوم شده است.

دور تازه فشارها بر فعالان صنفی معلمان

بیانیه کانون صنفی معلمان ایران در ارتباط با حکم دبیرکل کانون

در همین رابطه کانون صنفی معلمان تهران در اعتراض به حکم صادر شده برای محمدتقی‌فلاحی دبیر کانون صنفی معلمان ایران(تهران) بیانیه ای صادر کرد. در بخشی از این بیانیه با تاکید بر اصل 26 قانون اساسی آمده است: « این اولین بار نیست که اعضای کانون صنفی معلمان در سراسر کشور مورد بازجویی و احکام سنگین قضایی قرار میگیرند و متاسفانه گویی پایان هم ندارد!

محمد تقی فلاحی دبیر کانون صنفی با اتهام «اجتماع و تبانی» از طریق «شرکت در تشکل قانونی کانون صنفی معلمان» به دوسال حبس محکوم می‌شود. درحالی که اصل۲۶ قانون اساسی کشور به صراحت این حق را برای همه محفوظ می‌دارد. دستگاه و ضابطان قضایی قبل از آنکه جرمی را به گروه یا فردی منتسب کنند، باید به قوانین پایه ای کشور رجوع و بر اساس و محوریت آن تصمیم گیری کنند. مگر آنکه عده ای با طرح اتهامات خلاف قانون، خود را فراتر از قانون و مرجع تام الاختیار بدانند.

محمدتقی_فلاحی در حالی به دوسال حبس محکوم می شود که فعالان صنفی در سراسر کشور بارها شاهد صدور احکام این‌چنینی بوده‌اند و این‌روزها شدت صدور احکام اعدام ،زندان ،شلاق ‌و… بیشتر از گذشته برای فعالان مدنی و صنفی جایز شمرده می‌شود.

کانون صنفی معلمان ایران(تهران) ضمن محکومیت صدور این قبیل احکام برای فعالان صنفی و مدنی اعلام کرده است که همچنان برای رسیدن به حقوق صنفی و بر حق دانش‌آموزان و فرهنگیان شاغل و بازنشسته‌ ادامه خواهد داد.»

فشار بر فعالیت صنفی معلمان شدت گرفته است؟

فشارها بر فعالین صنفی معلمان، در حالی وارد فاز جدیدی شده که در سالهای اخیر به تناوب شاهد صدور احکامی از این دست بودیم. از جمله مواردی که در پی به آنها اشاره خواهیم کرد:

1- دستگاه قضایی با صدور بیش از 25 سال زندان برای هیات مدیره انجمن صنفی معلمان خراسان یکی از سنگین‌ترین احکام قضایی علیه یکی از تشکل‌های صنفی معلمان را صادر کرد. در حکم صادره شده از دادگاه تجدید نظر خراسان شمالی : محمدرضا رمضان زاده مسول هیات مدیره به ۸ سال زندان تعزیری حسین رمضان‌‌پور به ۴ سال زندان تعزیری و سعیدحق‌پرست ، علی فروتن ، حسن جوهری ، مصطفی رباطی ، حمیدرضارجایی به 32ماه زندان تعزیری محکوم شده‌اند.
2- جعفر ابراهیمی عضو کانون صنفی معلمان تهران و بازرس شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان در انتظار برگزاری دادگاه است. او در تاریخ سه شنبه ۳۰ اردیبهشت ۹۹ طبق احضاریه از سوی دادسرای فرهنگ و رسانه؛ به این دادسرا مراجعه کرد و اتهام تبلیغ علیه نظام برایش تفهیم اتهام شد. او هم اکنون با قرار کفالت تا روز برگزاری دادگاه آزاد است.
3- اسکندر لطفی سخنگوی شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان در تاریخ ۲۲ خرداد‌ماه ۱۳۹۸، با حضور در شعبه دوم بازپرسی دادگاه انقلاب سنندج از بایت اتهامات “اجتماع و تبانی علیه نظام، تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب” بر اساس شکایت اطلاعات سپاه پاسداران تفهیم اتهام شده و نهایتا با تودیع قرار آزاد شد. همچنین او توسط شعبه ۱۰۴ دادگاه کیفری ۲ سنندج به دو سال حبس تعزیری محکوم شده است.
4- زهرا (زارا) محمدی، فعال مدنی اهل سنندج، مدرس زبان و ادبیات کُردی و از اعضای انجمن مردم‌نهاد نوژین به اتهام «تشکیل دسته و جمعیت به هدف برهم زدن امنیت ملی» به ۱۰ سال زندان محکوم شده است.

تعداد معلمان زندانی، روبه افزایش است

در این میان برخی فعالان صنفی معلمان هم به دنبال پرونده‌های قضایی و عمدتا با اتهامات مشابه در سالهای اخیر، در زندان به سر می‌برند.

۱-«محمود بهشتی لنگرودی» که در سال ۸۹ از بابت اتهام “اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی” و به موجب حکم شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. در سال ۹۴ نیز بازداشت شد و شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ۵ سال حبس محکوم شد. پس از تجمیع این احکام توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران، حکم بهشتی لنگرودی به ۵ سال حبس قابل اجرا تبدیل شده است.

۲- «محمد حبیبی» که شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی احمدزاده او را به اتهام اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی به ۷ سال و نیم حبس قطعی به اتهام تبلیغ علیه نظام به ۱۸ ماه حبس و به اتهام اخلال در نظم عمومی به ۱۸ ماه حبس و همچنین ۷۴ ضربه شلاق و ۲ سال ممنوعیت از فعالیت در احزاب، گروه‌ها و دسته‌های سیاسی و اجتماعی و ممنوعیت خروج از کشور به عنوان مجازات تکمیلی محکوم کرد.

محمد حبیبی در شهریور ماه ۹۷ به زندان اوین منتقل شده و نهایتا جلسه دادگاه تجدید نظر وی در تاریخ دوم آبان ماه ۹۷ در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران به ریاست قاضی احمد زرگر برگزار شد و این دادگاه در دی ماه سال ۹۷ رای دادگاه بدوی را عینا تائید کرد. با توجه به ادغام احکام، ۷ سال و نیم از حبس وی قابلیت اجرایی دارد.

۳-«اسماعیل عبدی» ؛ دبیر کانون صنفی معلمان است که در ششم تیرماه ۱۳۹۴ زمانی که برای پیگیری علت ممنوع الخروج بودنش به دادسرای اوین مراجعه کرده بود پس از ساعت ها بازجویی، بازداشت شد. و پس از گذشت ۶ ماه از بازداشت در اسفندماه همان سال توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به اتهام تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی به شش سال حبس تعزیری محکوم شد.

با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد، یعنی ۵ سال حبس تعزیری از بابت اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی در خصوص او قابل اجرا خواهد بود.

۴-«محمدعلی زحمتکش» که پیشتر پس از تحصن سراسری معلمان در روزهای ۲۲ و ۲۳ آبان ماه سال ۹۷، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در تاریخ ۱۰ آذرماه، با تودیع قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شده بود. همچنین او در تاریخ ۸ بهمن‌ماه ۹۷، توسط شعبه یک دادگاه انقلاب شیراز به ریاست قاضی ساداتی به دو سال حبس تعزیری و یک سال تبعید به شهرستان ارسنجان و پرداخت جزای نقدی محکوم شده بود. این حکم نهایتاً در دادگاه تجدید نظر به ۸ ماه حبس تبدیل شد. زحمتکش از اردیبهشت ماه سال ۹۸ جهت تحمل حبس راهی این زندان شد. او در تاریخ دوشنبه ۲۵ شهریورماه ۱۳۹۸، از زندان عادل آباد شیراز آزاد شد. همچنین این معلم بازنشسته و فعال صنفی در استان فارس، از تاریخ ۷ اردیبهشت ۹۹ پس از فشار فراوان به وثیقه‌گذار، خود را برای اجرای حکم یکسال به زندان عادل آباد شیراز معرفی نمود و هم اکنون در زندان عادل آباد شیراز است.

۵-«یاسر امینی آذر» هم در شهریور ماه سال ۹۸، توسط دادگاه انقلاب مهاباد به اتهام شرکت در تحصن سراسری معلمین به تحمل ١۵ ماه حبس محکوم شده بود.

آقای امینی آذر، در تاریخ ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸، در حین خروج از مدرسه توسط نیروهای امنیتی شهر مهاباد بازداشت و روز بعد به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه منتقل شد و نهایتا روز دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۹۸، با تودیع قرار وثیقه ۵۰ میلیون تومانی تا پایان مراحل دادرسی به‌طور موقت از بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه آزاد شد. در پی اعتراض نسبت به حکم صادره علیه آقای امینی آذر در مرحله بدوی دادگاه، پرونده به دیوان عالی کشور و از آنجا برای بررسی مجدد، به دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان غربی ارجاع و در نهایت عینا تایید شده بود.روز شنبه ۲۷ اردیبهشت ماه ۹۹، یاسر امینی آذر، معلم و فعال صنفی معلمان شهرستان مهاباد بازداشت و جهت تحمل دوره محکومیت خود به زندان منتقل شد.

۶-ناهید فتحعلیان: خانم فتحعلیان معلم بازنشسته و فعال صنفی معلمان تهران روز سه شنبه ۲۶ فروردین ماه۹۹، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.تاکنون از محل نگهداری و دلیل بازداشت او اطلاعی در دست نداریم.

اینجا را هم نگاه کنید

گسترش اعتراضات پرستاران در ایران: آیا بدون سازماندهی، اعتراضات به نتیجه می‌رسد؟!

تارنمای داوطلب: سه تجمع پرسروصدای پرستاران شیرازی ظرف سه هفته اخیر و تجمعات کمتر خبری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.