سازماندهی کارگران به روش جین مک‌آلوی

روش‌های مختلفی برای سازماندهی کارگران در محیط‌های کاری وجود دارد. یکی از این روش‌ها، که معمولاً در نتیجه حضور در موقعیت‌های مختلف و بهره‌مندی از دانش سازماندهی به کار گرفته می‌شود، روش سازماندهی جین مک‌آلوی (Jane Mcalevey) است. مک‌آلوی، که یک سازمان‌دهنده اتحادیه‌ای بسیار موفق از ایالات متحده بود، به سازماندهی تعداد زیادی از محیط‌های کاری برای پیروزی کارگران در مبارزات حقوقی کمک کرده و نقش مهمی در سازماندهی اعتراضات پرستاران و معلمان آمریکا در سال‌های اخیر داشته است.

جین مک‌آلوی از روشی خاص برای درگیر کردن افراد در مکالمات یک به یک استفاده می‌کند. این روش افراد را ترغیب می‌کند تا در اقداماتی که به زندگی شغلی و شخصی آن‌ها مربوط می‌شود، مشارکت کنند. وی برای انجام این کار از یک روش گفتگو برای سازماندهی پیروی می‌کند که شامل شش مرحله است:

مرحله اول: نمایشی عمل کردن
نشان دهید که از دیدار فرد مقابل خوشحال هستید و به زندگی او علاقه‌مندید. این یک مقدمه برای ایجاد زمینه مناسب برای مکالمه و گفتگو بین شما و اعضای گروه است.

مرحله دوم: شناسایی مشکلات
به جای پرسیدن «اوضاع در بخش شما چگونه است؟»، سوال کنید: «اگر فردا می‌توانستید سه چیز را در محل کار تغییر دهید، چه مواردی را انتخاب می‌کردید؟»

مرحله سوم: ترسیم چشم‌انداز و طرحی برای پیروزی
مشکلات و مسائل مطرح‌شده توسط فرد را تکرار کرده و آن‌ها را به تصویری بزرگتر پیوند دهید. به این ترتیب، یک جنبش توده‌ای ایجاد می‌شود که تغییر را در دسترس‌تر می‌کند.

مرحله چهارم: ایجاد طوفان فکری و قرار دادن افراد در معرض انتخاب
برای مثال، زمانی که کسی نمی‌تواند با دستمزد کم از پس هزینه‌های زندگی برآید، می‌توانید او را در معرض انتخاب قرار دهید. بگویید: «شما دو انتخاب دارید: یا به همین شرایط دشوار ادامه دهید یا به کمپین افزایش دستمزد بپیوندید و برای تغییر شرایط مبارزه کنید.»

مرحله پنجم: آماده‌سازی برای مقابله با اقدامات متقابل
اگر در حال راه‌اندازی یک اعتصاب هستید، باید برای اقدامات متقابل از سوی کارفرما یا دستگاه‌های نظارتی آماده باشید و برنامه‌ای برای مواجهه با آن‌ها داشته باشید.

مرحله ششم: درگیر کردن اعضا در گام‌های بعدی
تلاش کنید تا در مراحل بعدی از مشارکت مستقیم اعضا استفاده کنید تا هم حس مفید بودن را در آن‌ها تقویت کنید و هم احتمال موفقیت و تاثیرگذاری را افزایش دهید.

این شش مرحله به سازماندهی مؤثر و موفقیت‌آمیز کمک می‌کنند و می‌توانند به عنوان راهنمایی برای سازمان‌دهی کارگران در محیط‌های کاری مختلف مورد استفاده قرار گیرند.

اینجا را هم نگاه کنید

دستاوردهای دو اعتراض کارگری در فولاد اهواز و واگن‌پارس اراک؛

دستاوردهای دو اعتراض کارگری در فولاد اهواز و واگن‌پارس اراک: بازگشت اخراجی‌ها و وعده افزایش دستمزد

تارنمای داوطلب: بسیاری از فعالان و صاحب‌نظرانی که خبرهای مربوط به اعتراضات و کنش‌های کارگری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.