پایان موقت اعتصاب ۷۰ روزه کارگران هفت‌تپه

به گزارش تارنمای داوطلب – هفتادمین روز از اعتراضات کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه در حالی امروز در حضور تعدادی از نمایندگان کمیسیون اصل 90 مجلس، نماینده دیوان محاسبات و بالغ بر 700تن از کارگران در مقابل فرمانداری شهرستان شوش برگزار شد که به رغم بازداشت و بررسی اتهامات اسدبیگی، مالک این شرکت، هنوز از تحقق مطالبات قانونی و صنفی کارگران مبنی بر خلع ید از اسد بیگی خبری نیست.

پایان موقت اعتصاب ۷۰ روزه کارگران هفت‌تپه

در هفتادمین روز از اعتراضات کارگران هفت‌تپه، معترضین به مانند روزهای گذشته از ساعت 9 تا 11:30 صبح شنبه در گرمای حدود50درجه و در شرایط شیوع بیماری کرونا در مقابل درب فرمانداری شهرستان شوش دست به تجمع اعتراضی زده و بر مطالبات خود تاکید کردند.

دراین تجمع ، سه تن از اعضای کمیسیون اصل 90 مجلس در جمع کارگران حاضر شده و به ارائه گزارش درخصوص پیگیری‌های صورت گرفته پرداختند. این گزارش با قول پیگیری نمایندگان درخصوص مشکلات هفت تپه همراه شد و کارگران به عدم اجازه بیان مشکلات به نمایندگان خود در آخرین جلسه فعالین کارگری در مجلس اعتراض کرده و بیانیه اخیر اسدبیگی، مالک شرکت مبنی بر کارگرنما خواندن معترضین را نشانگر سونیت وی دانستند.

پس از این تجمع، نمایندگان کمیسیون اصل نود مجلس با حضور در شرکت هفت‌تپه با حسین آمیلی، نماینده تام الاختیار شرکت که پس از سه ماه غیبت حضور یافته بود، جلسه‌ای را برگزار کرده و در جریان آخرین صورت وضعیت شرکت قرار گرفتند.

همچنین یکی از کارگران شرکت هفت‌تپه با اشاره به برخی از تصمیمات مطرح شده در جریان اعتراضات امروز در گفتگو با سایت امتداد، اظهار داشته است: در جریان اعتراضات امروز، ظاهرا مقرر شد که محمد خنیفر و سایر کارگران اخراجی در ستاد وزارت اطلاعات حضور یابند تا مقدمات بازگشت به کار این همکاران فراهم شود.

البته وقتی از وضعیت بازگشت به کار اسماعیل بخشی سوال کردیم، عنوان شد که نام وی هنوز در لیست بازگشت به کار کارگران اخراجی نبوده و بازگشت او زمانبر خواهد بود. وقتی هم سوال کردیم که آیا او حرف سیاسی مطرح کرده؟ اینگونه مطرح شد که مسئله اسماعیل بخشی، همچنان امنیتی بوده و جلسات و پیگیری‌هایی برای بازگشت به کار او در آینده انجام خواهد شد.

حتی یکی از آقایان عنوان کرد که حرف‌های اسماعیل، قدری تند بوده و همین مسئله باعث شده که نام او، فعلا در لیست بازگشت به کار کارگران نباشد.

خواسته اصلی ما در کنار خلع ید از بخش خصوصی و سایر مطالبات، بازگشت به کار اسماعیل بخشی است. چرا که اسماعیل بر گردن ما حق داشته و او بود که برای اولین بار از تخلفات ارزی اسدبیگی و سندسازی‌های مالک هفت تپه پرده برداشت و امروز هم می‌بینیم که در دادگاه، همان حرف‌های اسماعیل درست بوده است.

اینکه برخی از رسانه‌ها از کیهان و فارس و بخش خبری 20:30 گرفته تا رسانه‌های خارج‌نشین مثل بی‌بی‌سی فارسی و منوتو، سعی در بهره‌برداری از اعتراضات و مطالبات کارگران داشته‌اند، اصلا برای ما ملاک نیست. تمامی اعتراضات کارگران در 70روز گذشته، کاملا به حق، قانونی و در چارچوب مسائل صنفی بوده و هرگونه سواستفاده از این اعتراضات از نظر ما مردود است.

مگر ما کمونیست هستیم یا گرایش خاص و جهت‌داری داریم که برخی سعی در انتساب ما به جریان‌های خاص دارند؟ ما بچه‌های همین کشور هستیم و تمام ایران در جنگ هشت ساله، مدیون فداکاری اهالی خوزستان هستند و ما به این مسئله افتخار می‌کنیم.

نمایندگان در پایان تجمع امروز، عنوان کردند که کارگران هفت‌تپه با پایان اعتصاب به کار خود بازمی‌گردند و فقط سعی داشتند، بگویند که این اعتصاب شکسته است. البته، ما اول این پایان این اعتصابات را حتی به شکل موقت قبول نداشتیم ولی، بعدا آقایان نماینده قول شرف دادند که پیگیر مسائل کارگران بوده و ماجرای بازگشت به کار اسماعیل بخشی را هم از روال قانونی آن دنبال کنند.

بر این اساس، اعتصابات هفتاد روزه کارگران هفت‌تپه به صورت موقت به پایان رسید و کشت و کار و باقی امور به صورت گذشته توسط کارگران از فردا دنبال خواهد شد. طبعا این شکست اعتصاب موقتی بوده و اگر قول آقایان در عمل اتفاق نیفتد با مشورت کارگران، نظرمان را درخصوص ادامه آن اعلام خواهیم کرد.

اینجا را هم نگاه کنید

ضرورت انتشار دستاوردهای کنش‌های کارگری: نتیجه اعتراض، ادامه مسیر را مشخص می‌کند!

 تارنمای داوطلب : آن دسته از افرادی که اخبار کارگری را دنبال می‌کنند، معمولا به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.