هشت نکته پیرامون سازماندهی کمپین کارگری

روش‌های مختلفی برای سازماندهی کمپین‌های کارگران در محل کار وجود داره. جین مک آلوی1 که یک سازمان دهنده اتحادیه‌ای بسیار موفق هست به سازمان‌دهندگان کمپین‌ها و اعتراضات کارگری توصیه می‌کنه که هشت نکته رو در روند سازماندهی مدنظر قرار بدن:

۱. محیط و ساختاری که باید هدف سازماندهی قرار بگیره رو شناسایی کنن:

به عنوان مثال، در محیط یک کارگاه، سازمان‌دهندگان می‌تونن مشکل خودشون رو اینطور تشخیص بدن که «ما قصد داریم برای افزایش مزد، اعتصاب کنیم». بر این اساس، هدف اونها از جلب مشارکت تنها منحصر به کارگرانی نیست که از قبل به موضوع اعتراض دارند، بلکه باید با افزایش دلایل و مزیت‌های افزایش دستمزد، همه کارگران شاغل در کارگاه رو برای احقاق حقوق خودشون بسیج و سازماندهی کنن. بر اساس همین رویکرد می‌تونین تخمین بزنید که تشکل یا اتحادیه شما چه تعداد عضو رو جذب میکنه، چه تعداد به جلسات میان و چه تعداد حاضرند از حداکثر ظرفیت برای مطالبه‌گری استفاده کنن.

۲. با صحبت کردن با ذینفعان، مواردی رو که قراره تغییر کنن، شناسایی کنیم:

جین مک آلوی از روش خاصی برای درگیر کردن افراد در مکالمات یک به یک استفاده می‌کنه. این روش افراد رو متقاعد می‌کنه تا در انجام اقداماتی که مربوط به زندگی شغلی و شخصی‌شونه مشارکت کنن.

۳. فعالان و رهبران ارگانیک

مک آلوی بین «فعالان» و «رهبران» تمایز قائل میشه. به نظر آلوی، فعالِ کارگری کسی هست که در مورد یک موضوع اطلاعاتی کسب میکنه، با اون موضوع احساس همدردی می‌کنه و با شرکت در جلسات، در صدد انجام اقدامات برای حل اون مشکله. در مقابل اینها رهبران ارگانیک وجود دارن. افرادی که برخلاف گروه قبلی می‌تونن، دیگران رو به اقدام وادار کنن. اونها میتونن اهداف گروه رو پیش ببرن و یا مانع از تحقق این اهداف بشن. بنابراین باید جدی گرفته بشن.

۴. ترسیم نقشه ارزیابی محل کار

اگر قصد سازماندهی کارگران یک شرکت رو دارید، باید نمودار بزرگی رسم کنید که بخش‌ها و شیفت‌های مختلف کاری و مطالباتشون رو نشون بده. بعد این نمودار رو به جلسات گروه ببرید و از کارگران بخواین هر چیزی که از قلم افتاده رو اضافه کنند. از مزیت‌های این نمودارها اینه که به شما به عنوان سازمان‌دهنده نشون میده، چند کارگر طرفدار تشکل‌یابی، ضد اون یا بلاتکلیف هستند.

۵. آزمون‌هایی برای ارزیابی ساختار

حالا وقتشه که توانایی خودتون رو به عنوان سازمان دهنده برای حرکت دادن اکثریت افراد درون ساختار آزمایش کنید. در یک کارخانه، این ممکن است شامل مشارکت در امضای یک طومار افزایش دستمزد باشد که همه باید در عرض ۴۸ ساعت امضاش کنن. بخش‌بندی کنید و ببینید در نهایت چند نفر برای امضای طومار جمع میشن. اگر بتونید ۸۰ درصد از افراد رو در عرض ۴۸ ساعت به امضای طومار بکشونید، در این صورت سازماندهی موفقی داشتید.

۶. تحلیل ساختار قدرت

آلوی اعتقاد زیادی به تحلیل ساختار قدرت (PSA) در سازماندهی جامعه داره.. اینطوری متوجه میشید که متحدان و مخالفان واقعی چه کسانی هستن. بر اساس این دانش، شما برنامه‌ای برای تقویت قدرت متحدان خود و خنثی کردن قدرت مخالفان خود تدوین می‌کنین.

۷. آموزش و توسعه رهبری

توسعه رهبری به معنای توانمندسازی کارگران برای مشارکت محوری در کمپین‌های خودشون هست.. این فقط برای نمایش نیست، بلکه برای ایجاد احساس رضایت و مالکیت در روند کمپین هست. آموزش رهبری به نحوه ترسیم نمودار، نحوه دریافت برنامه به طور سیستماتیک، نحوه صحبت با همکاران در مورد کمپین و نحوه افزایش عضویت می‌پردازه.

۸. تلاش برای رسیدن به سطوح بالای مشارکت

در مدل مشارکت بالا، افراد بیشتری وظایف و مسئولیت‌ها رو تصاحب میکنن. این شیوه باعث میشه که همه به درجاتی در فرآیند حل مشکل درگیر بشن و مهارت ها و تجربیات خودشون رو توسعه بدن.

1 Jane Mcalevey

اینجا را هم نگاه کنید

چرا فقط برخی از شهرها کانون اعتراضات کارگری هستند؟

تارنمای داوطلب: بازنشستگان هر هفته در شوش و اهواز تجمع می‌کنند. گستردگی اعتراضات معلمان و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.