اهمیت توجه به «جزییات» در انتشار اخبار کارگری: ۲۰۰۰ نفر یا ۲۰۰ نفر مسئله این است!

تارنمای داوطلب: به این تیترهای خبری دقت کنید: «۲۰ هزار کارگر پروژه‌ای به کمپین سراسری پیوستند»، «۲۰۰۰ کارگر شرکت «ماموت» از کار اخراج شدند.» خبرهایی از این قبیل، دو بخش مهم و محوری دارند که اهمیت دنبال کردن خبر را برای مخاطب توجیه‌پذیر می‌کند. نخست اصلِ خبر که از «اعتصاب» و «اخراج» حکایت دارد و دیگری اعداد و ارقام ذکر شده در محتوای خبر که نیاز به رفع ابهام و بررسی دقیق‌تر دارد.

در سالهای اخیر تعداد خبرهایی که حاوی تیترهای این چنینی هستند، کم نیست. بسیاری از ما بدون توجه به منابع انتشار خبر و اطمینان از درستی جزییات ارائه شده، این خبرها را بازنشر کرده و به توزیع اطلاعات بعضا نادرست کمک می‌کنیم.

این در حالیست که یکی از نکات مهم و اساسی در نوشتن گزارش‌های خبری، توجه به جزییات خبر و انتقال درست اطلاعات است. نکته‌ای که اغلب توسط خبرنویسان و مخاطبان خبر _به ویژه در فضای مجازی_ مورد کم‌توجهی قرار می‌گیرد و منجر به نادیده گرفته شدن بسیاری از خبرهای کارگری و حساسیت‌زدایی از افکار عمومی نسبت به اهمیت این خبرها شده است.

اگر در انتشار گزارش‌های کارگری در مورد اعتراض ، اعتصاب یا اخراج کارگران، محتوای خبر به درستی منتقل نشود و اطلاعات ضدونقیض یا نادرست داده شود ، چندین نتیجه منفی ایجاد خواهد شد:

۱. آسیب به اعتبار و اعتماد:

اعتبار رسانه‌ای که اطلاعات ضدونقیض را گزارش می‌کند می‌تواند به شدت آسیب ببیند و منجر به از دست دادن اعتماد در بین مخاطبان شود. در عین حال کارگران آسیب دیده نیز ممکن است اعتبار خود را از دست بدهند و به دست آوردن حمایت عمومی در آینده برای آنها سخت تر می‌شود.

۲. اطلاعات نادرست و سوء تفاهم عمومی:

عموم مردم ممکن است درک کاملاً نادرستی از اوضاع پیدا کنند که می‌تواند به پشتیبانی نادرست و یا به عکس بی‌تفاوتی عمومی منجر شود. در عین حال ممکن است سیاستگذاران و مقامات نیز بر اساس اطلاعات نادرست تصمیم گیری کنند که نتایج آن به اقدامات نامناسب در خصوص کارگران منجر شود.

۳. افزایش تنش ها:

اطلاعات نادرست می‌تواند تنش بین کارگران و کارفرمایان را که به طور بالقوه وجود دارد، افزایش دهد.

۴- پیامدهای حقوقی و مالی:

در صورتی که اطلاعات نادرست به اعتبار کارگران آسیب برساند ، ممکن است کارفرمایان علیه کارگران دعاوی و یا شکایاتی مطرح کنند.

۵. تأثیر بر کارگران:

– امنیت شغلی: انتشار اطلاعات نادرست به تهدید امنیت شغلی کارگران در ابعاد وسیع‌تری منجر می‌شود و ممکن است به اخراج تعداد زیادی از آنان بیانجامد. همچنین انتشار گزارش نادرست می تواند استرس و اضطراب را در بین کارگرانی که احساس می‌کنند در خصوص وضعیت آنها درست اطلاع‌رسانی نشده است، تشدید کند.

در مثال‌های عنوان شده گرچه ممکن است اصل خبر یعنی «اعتصاب» و «اخراج» کارگران درست باشد، اما برای اطمینان از درستی آمار و ارقام ارائه شده در اعتراضات و وقایع مرتبط با کارگران، باید از منابع دیگری کمک گرفت. برای این کار به یک چک لیست کوتاه و کاربردی برای پیگیری خبر و ارزیابی درستی آن نیاز دارید.

چگونه از درستی خبرهای کارگری مطمئن شویم

اطمینان از صحت یک خبر مربوط به اعتصاب ، تجمع یا اخراج جمعی کارگران برای انتقال اطلاعات صحیح و بالابردن سطح حساسیت افکار عمومی بسیار مهم است. در اینجا یک چک لیست نسبتا جامع برای کمک به تأیید و گزارش دقیق چنین خبرهایی آورده شده است:

۱. تایید منابع و اطلاعات

– تأیید رویداد: از طریق چند منبع مختلف و معتبر اطمینان حاصل کنید که اعتصاب ، تجمع یا اخراج کارگران در واقع اتفاق افتاده است.

– شناسایی بازیگران کلیدی: تعداد معترضان، افراد کلیدی درگیر و یا تشکل‌ها و گروههای مرتبط با آنها را شناسایی کنید.

– اظهارات رسمی: اظهارات رسمی از نمایندگان کارگران و کارفرمایان دریافت کنید.

– حساب های شاهدان عینی: برای تأیید جزئیات این رویداد ، از چندین شاهدان عینی که در شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی اطلاعاتی در این خصوص منتشر کرده‌اند، مستنداتی جمع آوری کنید.

– بررسی سوابق خبری: هرگونه خبر، گزارش و یا سابقه مربوط به اعتصاب، اخراج و اعتراضات کارگری را در خصوص موضوع موردنظر جمع‌آوری و بررسی کنید.

۲. جزئیات را جمع آوری و بررسی کنید.

در نوشتن و حتی خواندن هر گزارش خبری باید به این ۵ اصل مهم دقت کرد: چه کسی، چگونه، چه وقت، کجا و چرا.

– چه کسی: همه طرفین درگیر (کارگران ، کارفرمایان ، تشکل‌ها و گروههای درگیر) باید در گزارش قابل شناسایی باشد.

– چگونه: آنچه اتفاق افتاده باید به وضوح روایت شده باشد (اعتصاب ، تجمع ، اخراج).

– چه وقت: تاریخ و زمان خاص رویداد باید ذکر شده باشد.

– کجا: این اتفاق در کدام نقطه جغرافیایی و در چه محدوده‌ای رخ داده است. استان، شهر، منطقه، محل کار و غیره

– چرا: دلایل اتفاق باید توضیح داده شده باشد. (به عنوان مثال اخراج در نتیجه تعدیل نیرو یا اعتراضات کارگری ،اعتصاب در پی دستمزد کم و یا شرایط نامناسب کار).

۳. اطلاعات محتوایی

– اطلاعات پیش‌زمینه: در متن خبر باید اطلاعاتی در مورد تاریخ درگیری، مذاکرات قبلی و قوانین مربوط به کار ارائه شده باشد.

– تأثیر اقتصادی و اجتماعی: در محتوای خبری که با تیتر «اعتصاب ۲۰ هزار کارگر پروژه‌ای» منتشر شده باید تأثیر بالقوه یا واقعی بر جامعه ، اقتصاد و زندگی کارگران توضیح داده شده باشد.

– تاریخچه خبر: پیشینه خبرهای مرتبط با اتفاق رخ داده باید در محتوای خبر جدید نیز آورده شود و نتایج و دستاوردهای احتمالی مورد ارزیابی قرار گیرد.

۴. دقت در داده‌ها و آمار

– جامعه آماری تایید شده: هر عدد و رقم ارائه شده در خصوص جامعه آماری شرکت کننده در یک اعتصاب، اعتراض و یا رویداد کارگری را بررسی کنید (به عنوان مثال ، تعداد کارگران درگیر در یک اعتراض کارگری با توجه به تعداد کل کارگران شاغل در آن مجموعه ، مدت زمان معوقات دستمزد ، تعداد مشاغل از دست رفته).

– داده های رسمی: داده های مربوط به منابع معتبر را بررسی کنید (به عنوان مثال ، گزارش های دولت ، مطالعات مستقل و گزارش‌های مطبوعاتی رسمی)

۵- به روزرسانی ها و پیگیری ها

– به روزرسانی های مداوم: با ورود اطلاعات جدید ، خبرها باید به بروزرسانی شوند.

– گزارش روند پیگیری: روند پیگیری یک اعتراض، اعتصاب و به طور کلی اتفاق مرتبط با وضعیت کارگران باید صریح و شفاف اطلاع‌رسانی شود.

دسترسی آزادانه به این جزییات و اطمینان از درستی اطلاعات ارائه شده کمک می‌کند تا ضمن ایجاد حساسیت برای افکار عمومی، اهمیت یک اعتصاب، اعتراض و یا اخراج گسترده به درستی درک شود و برای تغییر چنین وضعیتی اقدامات راهبردی اندیشیده شود.

اینجا را هم نگاه کنید

بی‌پاسخ ماندن نود درصد اعتراضات کارگری در ایران: راه حل در «سازماندهی» است!

تارنمای داوطلب: عدم پاسخگویی به مطالبات کارگران در ایران یک مشکل جدی است. بررسی‌های «داوطلب» …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.