واکنش نهادهای صنفی روزنامه‌نگاران به توقیف جهان صنعت

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران و انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آزاد تهران در بیانیه‌های جداگانه‌ای توقیف روزنامه جهان صنعت را محکوم کردند.

به گزارش تارنمای داوطلب: تنها چند روز از بزرگداشت 17 مردادماه که در ایران به عنوان «روزخبرنگار» شناخته می‌شود نگذشته بود که روزنامه جهان صنعت با حکم هیات نظارت بر مطبوعات توقیف شد. این روزنامه در گفتگویی با محمدرضا محبوب‌فر، اپیدمیولوژیست که در این مصاحبه از او با عنوان «عضو ستادملی کرونا» نام برده شده است، به موضوع مهندسی آمار مبتلایان و قربانیان کرونا توسط دولت پرداخته بود. او در این مصاحبه گفته بود یک ماه قبل از اعلام رسمی ظهور کرونا در ایران، اولین بیمار مبتلا مشاهده شد ولی آن زمان دولت به دلایل سیاسی و امنیتی پنهانکاری کرد و بعد از آن هم به مهندسی آمار مبتلایان و قربانیان کرونا پرداخته است.

در همین رابطه انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران در واکنش به توقیف روزنامه جهان صنعت، بیانیه‌ای صادر کرد.

در این بیانیه آمده است: فارغ از این که استناد به ماده قانونی مربوطه برای اتخاذ چنین تصمیمی، ایرادات مهم حقوقی دارد، معتقدیم که این اقدام درحالی رخ داده است که حرفه روزنامه‌نگاری در بی‌ثبات‌ترین روزهای خود به سر می‌برد و اینک باید شاهد تشدید این بحران، با بیکاری تعداد دیگری از همکاران خود باشیم.

واکنش نهادهای صنفی روزنامه‌نگاران به توقیف جهان صنعت

در بخش دیگری از این بیانیه ضمن درخواست رفع توقیف فوری روزنامه جهان صنعت آمده است: «انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران، ضمن دعوت همه رسانه‌ها و همکاران روزنامه‌نگار به رعایت جدی‌تر اصول حرفه‌ای در اطلاع‌رسانی، بویژه در موضوعی چون پاندمی کرونا، خواستار آن است که با رفع توقیف فوری از روزنامه جهان صنعت از گسترش بیشتر زمینه‌های بحران رسانه‌ای و بیکاری روزنامه‌نگاران کشور پیشگیری کنند.»

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آزاد تهران نیز در مورد توقیف روزنامه «جهان صنعت»، بیانیه‌ای صادر کرد.

در این بیانیه آمده است: روزنامه جهان صنعت تعطیل شد و 25 نفر از فعالان رسانه‌ای از کار بیکار شدند. با روی کار آمدن دولت یازدهم، عرصه آزادی و فعالیت مطبوعات چنان محدود شد که مدت‌هاست کمتر شاهد توقیف نشریه‌ای هستیم. این امر حاصل رعایت «خودسانسوری» در مطبوعات است. رسانه‌ها چنان با روند بی‌منطق سانسور آشنا شده‌اند که خودشان آن‌گونه جان و رمق مطالب انتقادی را می‌گیرند که کمتر مجالی به نهادهای سانسورگر برای توبیخ و اخطار می‌دهند. با وجود این، در موضوع ویروس همه‌گیر کرونا، نبود شفافیت آماری برای تعداد قربانیان و عملکرد نامناسب دولت برای کنترل و پیش‌گیری از شیوع آن، موجب شد اظهارنظر یک کارشناس که روزنامه جهان صنعت او را به اشتباه «عضو ستاد ملی کرونا» نامید، زمینه تعطیلی این روزنامه پرسابقه را فراهم کند.»

در بخش دیگری از این بیانیه می‌خوانیم: «طبیعی است که رسانه‌ها موظفند با اطلاع‌رسانی مستند و درست، بحران‌های موجود در کشور را ریشه‌یابی کرده و راهکارهای مناسب را برای حل آن‌ها بیان کنند. در این مورد شواهد آماری از مجاری مختلف و شاهدان عینی در تیم پزشکی استان‌های کشور همه حاکی از آن است که عمق بحران کرونا در کشور بیش از آن چیزی است که در رسانه‌های رسمی بیان می‌شود و سیاست‌گذاری‌های نامناسب و برگزاری تجمعات پیش رو این بحران را جدی‌تر می‌کند.

نبود رسانه‌های آزاد و مستقل که امکان دسترسی آزاد به آمار و اطلاعات صحیح را داشته باشند از یک سو و نگاه امنیتی به اکثر موضوعات، از جمله کاستی‌ها و موانع فضای رسانه‌ای کشور است. در روزهایی که اقتصاد کشور در یکی از سخت‌ترین شرایط خود به سر می‌برد و کارگران بسیاری از واحدهای صنعتی در اعتراض به دستمزدهای معوقه خود مجبور شده‌اند برای شنیده شدن صدایشان به صحنه آمده و دست از کار بکشند، رسانه‌های آزاد و مستقل می‌توانند به عنوان بازوی جامعه مدنی زمینه گفت‌وگوی ملی و اجتماعی میان حکومتگران و مردم را فراهم کنند. این گفت‌وگوی دوجانبه منجر به اعتماد اجتماعی شده و در حل مشکلات پیش رو یاری‌رسان همگان است. متاسفانه به جای فراهم شدن این شرایط، امنیتی کردن ساده‌ترین مسائل و برخورد حذفی با آن‌ها زمینه دلسردی روزنامه‌نگاران و بی‌اعتمادی عمومی را بیش ار پیش فراهم می‌کند.

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آزاد تهران بنا بر وظیفه صنفی خود، ضمن محکوم کردن توقیف روزنامه «جهان صنعت» امیدوار است رویه کنونی اصلاح شده و پیش از آن‌که بسیار دیر شود، تدبیرگران، حرف مردم و رسانه‌ها را بشنوند تا متقابلا حرف‌شان شنیده شده و دیوارهای فرو ریخته بی‌اعتمادی ترمیم شود.»

روزنامه جهان صنعت در حالی توقیف شد که طی روزهای اخیر خبر تعطیلی روزنامه شهروند و بیکاری خبرنگاران شرق، ابتکار، ایرنا و… هم حاشیه ساز شده بود.

اینجا را هم نگاه کنید

تکرار مجمع عمومی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران

در پی شکایت دو کاندیدای انتخابات و رای وزارت کار اعلام شد: تکرار مجمع عمومی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران

به گزارش داوطلب: انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران در خبری اعلام کرده که ️وزارت کار نتایج …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.